Toekomst oude bomen langs wegen onder de loep

ongelukHoe ziet de toekomst van de bejaarde bomen langs de Gordysterwei, Sweachtsterwei en de Duerwâldmerwei er uit? De eiken en beuken maken deel uit van een laanbeplanting met cultuurhistorische waarde.

De bomen staan dicht op de weg. De afgelopen jaren zijn meerdere ernstige ongelukken op de betreffende wegen voorgekomen, soms met dodelijke afloop.

De leeftijd van de bomen gaat soms wel tot 200 jaar. De hoge leeftijd brengt veel kosten voor het onderhoud met zich mee.

Verkeersveiligheid

Opsterland gaat zich bezinnen op de toekomst van de bomen langs de twee belangrijke verkeersaders. Om de laanstructuur in stand te kunnen houden, lijkt vervanging van de oude bomen een voor de hand liggende optie. Door de vervanging kan dan ook meteen de verkeersveiligheid van de berm worden aangepakt. Mogelijk kunnen de nieuwe bomen wat verder van de wegrand komen te staan.

Ooievaarsnesten

De oude bomen zijn vanuit ecologisch standpunt echter waardevol. Zo staan de bomen langs de Sweachsterwei bekend om hun ooievaarsnesten en als huisvesting voor vleermuizen. De gemeente gaat in overleg met de natuurverenigingen om te bekijken wat d mogelijkheden zijn.

Inhaalslag

In het verkiezingprogramma heeft Opsterlands Belang aangegeven een inhaalslag te willen maken op het gebied van verkeersveiligheid.

Dit bericht heeft 6 reacties.

  1. Irma

    De politiek en al de verkiezingsfolders ronkten van kreten als de burger moet eigen verantwoordelijk nemen .
    Aangesproken op die verantwoordelijkheid worden .Als er bekeurt wordt op te hard rijden blijkt het voor 70 %
    eigen volk te zijn .Nu krijgen bomen die in de weg staan de schuld of anders ligt het wel aan het te kort aan lantaren palen Beetje dubbel. Of geld die eigen verantwoordelijk alleen voor werkelozen en bijstandstrekkers die bestreden moeten worden .Zoals het letterlijk in een verkiezing,s pamflet stond.

  2. Redactie

    Wie auto rijdt heeft inderdaad een eigen verantwoordelijkheid. De gemeente heeft ook een eigen verantwoordelijkheid, zowel voor de verkeersveiligheid als voor werkelozen en mensen die van de bijstand rond moeten komen. Overigens gaat het bij die bomen niet alleen om verkeersveiligheid, maar ook om leeftijd en onderhoud. Om tussen al die aspecten een goede balans te vinden, worden alle zaken op een rijtje gezet. Bij dat op een rijtje zetten worden natuurorganisaties en verkeersveiligheidsdeskundigen betrokken.

  3. Marcel

    IJzersterke reactie Irma, helemaal met je eens!

  4. LJ

    Weet u wat? Waarom hakken we alle bomen niet om? Dempen we alle sloten, maken we er een grote polder van zodat er nooit iemand meer tegen een boom of in de sloot kan rijden…oh ehhh wacht even, juist in die lege polders vallen de meeste doden in ’t verkeer…hoe kan dat nu?!?!
    Wat een simplisme om maar alle oude bomen om te hakken. Treurig provincialisme, simpelheid…leidend tot algehele lelijkheid…zonder dat ’t problemen oplost…

  5. Redactie

    LJ…..Als het aan ons ligt gaan we zeker niet op die manier te werk

  6. Tiny

    Prachtige mooie oude bomen met cultuurhistorische waarde omhakken….welja.

    Als dan vervolgens blijkt dat de automobilisten te hard gaan rijden gaan we allemaal drempels aanleggen en anders bloembakken of hekjes half op de weg bouwen. En we kunnen ook wegversmallingen gaan maken. Dát is leuk en lekker duur!!!!
    Wat een kortzichtigheid, waarom kunnen we niet gewoon dankbaar en blij zijn met onze prachtige natuurlijke snelheid-remmende factoren langs de weg?!!!!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.