Digitale overheid niet geschikt voor iedereen, loketten moeten blijven zegt Ombudsman

moeilijkhoofdDigitale diensten van de overheid, ook van de gemeente, brengen veel voordelen. Echter, lang niet alle burgers zijn handig met de computer. Daarom moet er altijd een loket of telefoonnummer bereikbaar zijn, zo concludeert Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer na een enquete onder48.000 mensen

Brenninkmeijer heeft in samenwerking met het TROS-consumentenprogramma Radar de enquête laten uitvoeren. De resultaten van de enquête zijn maandag gepubliceerd in het rapport ‘De burger gaat digitaal‘.

De Ombudsman benoemt drie basisbehoeften van de burger als het gaat om digitalisering van overheidsdiensten: toegankelijkheid, herstelmogelijkheden en vertrouwen. Wat de toegankelijkheid betreft moeten burgers de keuze houden hoe ze contact opnemen met de overheid. Wie digitaal niet meekan of wil, moet kunnen bellen of bij een loket terechtkunnen.

Opsterland
De gemeente Opsterland heeft in de afgelopen jaren de digitale dienstverlening  sterk verbeterd. Er zijn plannen om de digitale dienstverlening verder uit te rollen. Naast de digitale dienstverlening zijn de telefoon en de loketten gewoon gebleven. In die zin wordt Alex Brenninkmeijer in Opsterland op zijn wenken bediend.

Controle 

De ombudsman vindt dat burgers de gegevens moeten kunnen controleren die moeilijkde overheid van ze heeft. Het risico op fouten en onjuistheden ligt nu meestal bij de burgers. De burger moet niet alleen de gegevens kunnen controleren, maar ook fouten daarin kunnen herstellen. “Garandeer dat een vergissing niet onredelijk bestraft wordt’, zo adviseert de ombudsman.

Weinig vertrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat een grote groep mensen geen of weinig vertrouwen heeft in de digitale dienstverlening. “Dit zijn mensen die wel al meedoen met de digitale dienstverlening. Uit de klachten blijkt dat sommige burgers zich overgeleverd voelen. Ze weten niet precies wat er in de digitale systemen gebeurt, vertrouwen de veiligheid ervan niet en weten niet wat zij kunnen doen als er iets niet goed loopt”, meldt het rapport. Gelukkig kun je dan in Opsterland dan altijd nog bellen of naar het loket gaan.

Gerelateerd berichten

zelfbedieningszuilen-uitreksels-formulieren-gemeente-opsterlandse-supermarkten

zuil-gemeentelijke-burgerzaken-winkel

Gerelateerde site

www.rijksoverheid.nl/de-burger-gaat-digitaal.html

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.